Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montesmus. Proin vel nibh et elit mollis
TovábbCum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montesmus. Proin vel nibh et elit mollis
TovábbAz alábbi felület ezen AEE XML állományának a fordítását, kezelhető nézetét hivatott elvégezni.
TovábbCum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montesmus. Proin vel nibh et elit mollis
Tovább
Egy éve azon ment a lamentálás, hogy a pénztárgép kiterjesztetti körnek - köztük a taxisoknak - lesz-e egyáltalán, és ha lesz, lesz-e elég hordozható online pénztárgép a piacon, amire a kötelezettségük is szól!
Manapság az a nagy kérdés, hogy lesz-e elég idő:
- a tavaly megszemélyesített online pénztárgép felülvizsgálatára,
- a lecserélendő taxi személygépjárművek taxaméter átszerelésére,
A tavalyi tapasztalat alapján a taxisok jórészt a taxaméter szervizeikkel végeztetik ezt a munkát (mármint a műszaki felülvizsgálatot), hiszen velük állnak már hosszú ideje kapcsolatban, bizalmi üzleti viszonyban.
Mik is ezek a kötelezettségek?
- a 176/2015 (VII.7.) Korm. rendelet 3. melléklete alapján:
1. A személyszállító-szolgáltatáshoz használt személygépkocsira vonatkozó általános követelmények:
1.1. légszennyezési követelmények:
1.1.1. a személygépkocsis személyszállító szolgáltatáshoz használt személygépkocsi forgalmi engedélybe bejegyzett első nyilvántartásba vétel időpontjától számítva hét naptári évnél több nem telt el vagy a jármű környezetvédelmi osztályba sorolása megfelel a legalább az Euro IV. forgalomba helyezési követelményeknek,
1.1.2. a személytaxi-szolgáltatáshoz használt személygépkocsi forgalmi engedélybe bejegyzett első nyilvántartásba vétel időpontjától tíz naptári évnél több nem telt el és a környezetvédelmi osztályba sorolása legalább Euro III. szintnek megfelelő.
1.6. legalább Euro IV. belső égésű motorral (környezetvédelmi osztályba sorolása: 9, vagy annál nagyobb), vagy egy teljes feltöltéssel legalább 150 km megtételére alkalmas elektromos meghajtással rendelkezik,
Tehát nem valószínű, hogy 10 éves koránál tovább lehet használni egy taxit személyszállításra. Ennek következtében új gépjárműre lesz szükség, és a taxamétert át kell helyezni ezen új gépjárműbe. Ez általában nem egy 5 perces művelet (kábelezés, elhelyezés, hitelesítés, stb.), így a Metál Zoltán (Országos Taxis Szövetség) által "bedobott" 2500-as szám (ennyi nem megfelelő taxi fut még az utakon, amit év végéig le kell cserélni) igen tetemesnek tűnik. Főleg abból a szempontból, hogy a taxis is ember: az utolsó pillanatra hagyja a kiadást, ha lehet!
- a 48/2013 (XI.15) NGM rendelet 48. § (1) alapján:
A pénztárgépek éves felülvizsgálata kötelező.
(1a) Az éves felülvizsgálat
a) forgalmazói szoftver-felülvizsgálatból, valamint
b) szervizes helyszíni vizsgálatból
áll.
(1b) Az (1a) bekezdés a) pontja szerinti felülvizsgálat a forgalmazó kötelezettsége, amelynek keretében elvégzi az általa forgalmazott pénztárgépek AEE szoftver jogszabályoknak való megfelelőségének vizsgálatát és szükség szerinti módosítását a módosítást szükségessé tevő jogszabályban meghatározottak szerint, mely tényről az AEE gyártó által kiállított egyedi azonosító számmal rendelkező igazolást köteles beszerezni, mely igazolást a szervizes helyszíni vizsgálat során a szerviz az adóalany részére átadni köteles. Ezt a tevékenységet kizárólag az adott típus szervizelésére jogosult műszerész végezheti.
(2) Az (1a) bekezdés b) pontja szerinti felülvizsgálatot a pénztárgép üzembe helyezését, illetve legutóbbi éves szervizelését követő 1 éven belül kell elvégeztetnie az üzemeltetőnek.
(3) Az éves felülvizsgálat során a szerviz
a) ellenőrzi, hogy nem történt-e illegális beavatkozás a pénztárgépen,
b) ellenőrzi, hogy a pénztárgép működése, működési körülményei megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak,
c) szükség esetén kicseréli az AEE akkumulátorát.
(4) Az (1a) bekezdés b) pontja szerinti éves felülvizsgálatot a szerviznek a pénztárgépnaplóban dokumentálnia kell.
Magyarul a tavaly megszemélyesített (első üzembehelyezés) online pénztárgépeket egy éven belül felül kell vizsgálni a JOGOSULT szervizeknek, műszerészeknek. Azért fontos kiemelni, hogy JOGOSULT, mert a 9/2016 NGM rendeletnek megfelelően már a forgalmazói szoftver felülvizsgálatot is el kell végezni, hogy a felülvizsgálat érvényes legyen. Amit viszont csak azok a szervizek tudnak elvégezni, amelyeknek erre jogosultsága is van!
Mit történik tehát:
az utolsó pillanatban mindenki beesik, hogy neki nagyon sürgősen szüksége van egy átszerelésre (gépjármű csere esetén): ebből várhatólag kb. 2500 db lesz év végéig, főleg vidéki taxisokat érint.
az utolsó pillanatban beüzemelt online pénztárgépeken, az utolsó pillanatban végeztetik el a műszaki felülvizsgálatot: ebből kb. 5000-10000 db lesz év végéig + a korábban már üzembehelyezett gépekből is esik erre az időszakra egy pár 10.000db.
Mi tehát a megoldás? (Tudván, hogy mindenki tudja a választ) időben bejelentkezni a taxaméter szervízhez, hogy elvégezhesse az összes munkát határidőre. 2-3 éven belül ez is kisimul :)
Ja, és utána év elején következik a taxaméterek éves kiolvasása...
49/2013. (XI.15) NGM rendelet (37. § (1) A taxaméter adómemóriáját ki kell íratni
b) a bevétellel való egyeztetés érdekében, az adóévet követő második hónap utolsó napjáig,)
... és jelenteni az adóhatáság felé: ezt is a taxaméterszervizek végzik el.